lørdag 6. oktober 2007

Haha... dieselavgiften OPP

Denne nyheten var ikke spesielt viktig for meg, men det første jeg tenkte på var fjorårets statsbudsjett. Altså i fjor var dieselbilen den store budsjettvinneren, med en reduksjon av avgifter på dieselbiler. De ble altså billigere (tror jeg) og bensinverstingene økte i pris. Neste år vil alle som har anskaffet seg dieselbil få ekstra kostnader med høyere dieselpris pr. liter. Var dette bevisst fra politikerne?! Oppfordring til å kjøpe en litt billigere bil i 2007 for å få økte dieselutgifter i 2008, 2009, 2010.... Det hadde ikke jeg gjort!

Folk ble lurt. Det er som å si; kjøp en stor eiendom i 2008 for da blir det billigere, men i 2009 vil vi sette opp eiendomskatten med 20 000 kvadraten. Makan.

Jeg har forstått det slik at diesel forverrer luftkvaliteten mer enn bensin. Hva er da hensikten å oppfordre folk til å kjøre med diesel? Få heller prisene kraftig ned på de som slipper ut minst gift. Selv de nye i dag som slipper mest ut, er mindre forurensende enn de gamle kjerrene som triller rundt ring 1, 2 og 3. Sikkert bedre med 50 000 Dodge Ram enn 50 000 '88 Volvo. Bilparken er en skam og lufta likeså, spesielt i Oslo. Setter man ned bensin og dieselavifta kan de som har minst fra før også kanskje få råd til en Toyota Prius eller en nyere miljøbil.
Vær så snill Halvorsen!

Ingen kommentarer: