tirsdag 16. oktober 2007

Spill og lek

Er det rart at det såkalte hjemmesitter-partiet dominerer norsk politikk? Når selv politikerne går inn og kaller hele kaoset i Oslo et spill, mister hele lokaldemokratiet sin troverdighet og hensikt. Hvorfor skal over 520 tusen mennesker være med på å akseptere at deres stemmer i virkeligheten ikke har så mye å si likevel? Jeg har aldri forstått de som ikke stemmer, verken ved stortings- eller kommunevalg. Ved kommunevalg forstår jeg nå hvorfor folk ikke "gidder" lenger.

En stemme på SV er tydeligvis det samme som en stemme på FrP. Hadde jeg stemt Ap, kunne ny ordfører være fra Venstre. Et parti som kun 6 av 100 stemmer på, eller rundt det.
Borgerlig flertall har de siste dagene gått fra FrP-ordfører, til Høyre-ordfører til Venstre, vet ikke om KrF har blitt nevn, men Ap er fortsatt med og SV tar fortsatt del av den viktige venstresiden i Oslo. Blæ... !

Jeg synes hele systemet skal endres slik at de som blir stemt frem skal danne et samarbeid etter hvor mange stemmer de får av totalen. At Venstre kommer inn og krever ordfører og andre sentrale posisjoner er latterlig og ikke minst udemokratisk! Hvorfor gjør de dette, og hvorfor eksisterer det ikke regler på hvordan maktfordelingen i et samarbeid skal se ut?
Partiet med flest stemmer får ordfører, nest flest får vara.. osv..
Får partiet med flest stemmer 50% av stemmene i koalisjonen, må de 50% av makten også. Dette bestemmer folket. Det er det vi kaller demokrati. Alt annet er ikke demokrati.

Tar jeg feil?

1 kommentar:

Anonym sa...

helt enig. Stemmer selv ofte på hjemmesitterpartiet og er egentlig fornøyd uansett resultat.