tirsdag 23. oktober 2007

Ny skolereform... please!

Husker ikke helt detaljene i reform 97, men sånne reformer hadde som regel liten effekt på selve læringen og kvaliteten på skolen generelt sett. Nå ligger resultater fra landets videregående skoler og konklusjonen er at de er lave...synes nå jeg... og at det er urbane skoler spesielt i Oslo området som ligger på toppen. Men desverre ligger det kun karakterer. Ingen klar forklaring på hvorfor, hva og hvordan. VG skriver "fokus på læring" er grunnen til at det går som katta på Katta. Blir til og med beskrevet som en "eliteskole".

Når jeg gikk på ungdomskolen lå karakterene ca på samme nivå som på videregående. De fleste fikk nok litt dårligere 1.året på VGS, men løftet seg fint mot slutten. Nå har etter min mening karakterene på ungdomskolen gått kunstig opp pga mangel på det som så fint heter kunnskapsløftet. Det eneste man har fått til grunnskolen er karakterløfte og "alle er like flinke"-løftet. (Skal få litt ros for gratis frukt)

Mye snakk om at det er mangel på disiplin i skolen som gjør at unger ikke lærer. Helt enig, men det er en annen aktør som mangler disiplin. Skolene. Skolesystemet viker å være fullt av usikkerhet rundt hva som skal læres, hva ungene må kunne når de er ferdige med et gitt skoleår, krav til lærerer mm. Når lærere blir ansatt på skoler, burde kunnskapene deres testes årlig, for å forsikre at de gjør jobben sin. Trenger ikke innebære eksamen for lærere, men enkle tester for elevene (som i nasjonale prøver) som tester hva læreren har klart å formidle av kunnskap i sin klasse. En slik kontroll tror jeg er gull verdt.

Håper for guds skyld at mine barn får muligheten til å lære gjennom et bedre skolesystem enn det vi har i dag. Dagens skolesystem får stryk av meg!

Ingen kommentarer: